Musikk

Kulturskolen gir undervisning i sang og på de fleste instrumenter, og har bredt samspill- og kammermusikktilbud.
Elevene får opplæring i musikk utfra egne forutsetninger og de som er ekstra motivert kan delta i egne talentprogram. Kulturskolen tilbyr også Samisk/kvensk samspill.

I 6 av skolens 34 undervisningsuker avvikles samspilluker der målet er at alle skal få spille sammen med andre elever på kulturskolen.

Lærerne på musikkavdelingen kan ta ut en undervisningsfri uke pr. semester. En undervisningstime er i utgangspunktet 22,5 minutter pr. uke. Dette kompenseres ved at hver undervisningstime er forlenget med 2,5 minutter til 25 minutter.

Vi tilbyr også opplæring i grupper som et alternativ til den tradisjonelle 1-1 undervisningen. Opplæring i grupper skiller seg ikke kvalitativt fra 1-1 undervisning, men betoner andre kvaliteter ved opplæringen og vil for noen elever passe bedre enn enetimer.

Det meste av undervisningen avholdes i Kulturskolens egne lokaler i Krognessveien 33, men vi tilbyr også noe undervisning på skoler rundt om i kommunens bydeler.

Ulla Hansen

Avdelingsleder musikk

Epost
Telefon 93675811

Tor Hjalmar Rubach

Inspektør og avdelingsleder musikk

Epost
Telefon 91865032

Piano

Pianoet er et veldig allsidig instrument. Du kan spille all slags musikk, fra klassisk til jazz, pop, viser og rock. Du kan spille alene og i lag med andre pianister på samme instrument, på to eller flere piano eller i lag med andre instrumenter eller sang. Pianoundervisningen foregår individuelt eller i grupper.

Kulturskolen anbefaler å starte på piano i 7-8 års-alderen.

Undervisningssteder:
Vi underviser i Kulturskolens lokaler i Krognessveien 33. Kulturskolen underviser også ved en skole nært eleven dersom det er praktisk mulig for våre lærere. Det betyr at det må være flere elever i samme skolekrets, og undervisningsforholdene må være tilfredsstillende.

Samspilluker:
Elevene på vokal- og instrumentalopplæringen vil som del av sin undervisning ha 6 uker i skoleåret hvor undervisningsformen er samspilluker. Her stimuleres andre læringsmål som samspill, lytting og sosial samhandling. Undervisningen vil foregå på andre tidspunkt enn ordinært oppsatte timer.

Samspill på Kulturskolen:
Kulturskolen har mange faste og prosjektbaserte ensembler elevene vil kunne få spille med. Ensemblene vil variere ut fra hvilke elever vi har, så her kan tilbudet være litt forskjellig fra år til år. Mulige ensembler er blant annet små kammerensembler, Pianoensemble, Windband, Storband, Rockeband og Musikalorkester. I tillegg kan elevene søke om Kammermusikk som er et ukentlig fast samspillstilbud (se dette). Pianister er dessuten ettertraktet som akkompagnatører, og har mulighet til å spille i lokale grupper og band, eller som solist i lag med ulike aktører.

Utstyr:
Eleven trenger å ha et instrument hjemme til å øve på. Som instrument anbefaler vi akustisk piano, men det er greit med et el-piano med veide tangenter i de første to-tre årene.

Venteliste
Det er for tiden lang venteliste på piano, og vi oppfordrer dere også å søke andre instrumenter i påvente av ledig elevplass. Se ledige plasser.

Elevbetaling vil først bli fakturert etter at eleven har fått tilbud om plass, og faktureres to ganger årlig, henholdsvis september og februar. Faktura sendes til den som i søknaden er registrert som betaler.