Musikk

Kulturskolen gir undervisning i sang og på de fleste instrumenter, og har bredt samspill- og kammermusikktilbud.
Elevene får opplæring i musikk utfra egne forutsetninger og de som er ekstra motivert kan delta i egne talentprogram. Kulturskolen tilbyr også Samisk/kvensk samspill.

I 6 av skolens 34 undervisningsuker avvikles samspilluker der målet er at alle skal få spille sammen med andre elever på kulturskolen.

Lærerne på musikkavdelingen kan ta ut en undervisningsfri uke pr. semester. En undervisningstime er i utgangspunktet 22,5 minutter pr. uke. Dette kompenseres ved at hver undervisningstime er forlenget med 2,5 minutter til 25 minutter.

Vi tilbyr også opplæring i grupper som et alternativ til den tradisjonelle 1-1 undervisningen. Opplæring i grupper skiller seg ikke kvalitativt fra 1-1 undervisning, men betoner andre kvaliteter ved opplæringen og vil for noen elever passe bedre enn enetimer.

Det meste av undervisningen avholdes i Kulturskolens egne lokaler i Krognessveien 33, men vi tilbyr også noe undervisning på skoler rundt om i kommunens bydeler.

Ulla Hansen

Avdelingsleder musikk

Epost
Telefon 93675811

Tor Hjalmar Rubach

Inspektør og avdelingsleder musikk

Epost
Telefon 91865032

X - Unge talenter Nord

Unge talenter Nord (UtN) er et tilbud til spesielt talentfulle ungdommer fra hele Nord-Norge i alderen 12 – 19 år. UtN skal gi de aller fremste musikkelevene ekstra muligheter og utfordringer, og er for både rytmiske og klassiske unge musikere.

UtN er en videreføring av UiT Musikkonservatoriet sitt talentprogram Unge musikere, og Kulturskolens fordypningsprogram. UtN driftes i samarbeid mellom UiT Musikkonservatoriet og Kulturskolen. Programmet har to nivåer: UtNsolo og UtNtutti. UtNsolo er det høyeste nivået og drives av lærere fra Musikkonservatoriet, mens UtNtutti i hovedsak drives av lærere fra Kulturskolen.
Hva kreves av deg?
  • Høyt utøvernivå på instrumentet.
  • Gode forutsetninger for videre utvikling.
  • Motivasjon og tid til å prioritere UtN-samlinger og øving.
Søker skal være elev på enten musikklinje på videregående skole, kulturskole eller få privat musikkundervisning, og søknad må skje i samråd med lærer/skole. For å få plass må søkeren gjennomføre prøvespill, der en blir vurdert for inntak til enten UtNtutti eller UtNsolo, som er programmets to nivåer.
Hva koster UtN?
UtNs helgesamlinger er gratis, men man betaler som vanlig for instrumentalundervisning/kammermusikk i sin lokale kulturskole el.l.
Elever som har store reiseutgifter får dekket reiseutgifter og overnatting med fradrag av en egenandel på kr. 500 per helg.

Søknadsfrist er 15. mars.
Informasjon om prøvespill kommer senere