Visuell kunst

Avdeling Visuell kunst, «Kulturskolens Kunstskole», er lokalisert i Strandvegen 95, i Troms fylkeskultur senter (populært kalt «Kysten»).Her undervises det i tegning/malerikeramikktekstil, samt kombikunst for de yngste elevene. Og det tilbys undervisning innen animasjonfoto og grafikk i kortere kurs som sommerskole og helgekurs. Vi har tilbud til barn fra seks år, og ungdom opp til 17 år.

For voksne elever har vi et flott tilbud innen keramikk som vi kaller «Keramikkverksted voksne».

De fleste lærerne ved avdeling visuell kunst er profesjonelle kunstnere med minimum bachelor nivå innen sitt fagfelt.Våre tilbud er utviklet i tråd med nasjonal rammeplan fra Norsk Kulturskoleråd.

Hilde Renee Opdal

Avdelingsleder for visuell kunst

Telefon 40036026

Tekstil Redesign

I tekstilfaget er redesign hovedfokus. Vi benytter alltid brukte tekstiler og klær som utgangspunkt for undervisningen, kombinert med litt nytt. Vi ber elevene ta med seg brukte klær og tekstiler hjemmefra, slik at lageret vårt opprettholdes. I tillegg har vi et fint samarbeid med brukt-forhandlere i byen.

De yngste elevene har mest fokus på håndsøm, men de får også opplæring i og benytter symaskinene. Undervisningen er tilpasset motoriske ferdigheter og forkunnskap. Det legges opp til litt enklere oppgaver som å sy vesker, pennal, flaskeholdere og det å kle skoesker og lignende med tekstiler og endre dekor elementer. Så økes nivået til de enkleste klesplagg som skjørt, shorts og topper mm. Oppgavene utvides hele tiden ettersom gode ideer til redesign strømmer inn. Elever som har gått en stund får litt mer krevende oppgaver enn de som er helt ny.

De eldste elevene som har gått lenge, får stor frihet til selv å velge hva de skal jobbe med. Noen driver med modellering, som er å skape et plagg direkte på en byste, og så tilpasse størrelse, noen syr etter mønster. De fleste driver med om om-søm og sammenslåing av gamle klesplagg til nye, og utvikler slik sin unike stil. Vi kaller det tekstil «sampling». I tillegg kan man jobbe med kun kles-dekor, som er å male et motiv med tekstil maling direkte på klær, eller applikasjon (tekstilformer som sys / limes på). De som er ny i den eldste aldersgruppen får grunnleggende opplæring i søm, og enkle oppgaver å starte med. Så økes nivået i den farten de utvikler seg.

9-18 år. Når vi ser hvilke aldersgrupper som dominerer på ventelisten så setter vi opp grupper ut ifra det.

"Kysten", Strandveien 95, inngang på sørsiden.

Ukedager:
Høstsemesteret 2023: Redesign 12-17 år: onsdager kl 1730-1930

Oppstart / Varighet:
Høstsemesteret: ca. uke 36 / 12 uker
Vårsemesteret: ca. uke 4 / 12 uker

Elevbetaling vil først bli fakturert etter at eleven har fått tilbud om plass, og faktureres to ganger årlig, henholdsvis september og februar. Faktura sendes til den som i søknaden er registrert som betaler.