Teater
Teater i kulturskolen i Tromsø er forankret i pedagogikk og kunst. Gjennom pedagogiske prosesser erfarer elevene arbeid med roller, situasjoner og forestillingsproduksjon. Gjennom ulike kunstneriske uttrykksformer utvikler elevene kompetanse i å utøve, formidle, skape, oppleve og reflektere.
Teatertilbudet ved Kulturskolen i Tromsø har teatergrupper for de aller minste til de unge voksne. Våre tilbud favner både de som ønsker å utøve teaterlek, de som ønsker å jobbe med teaterproduksjon og de som ønsker å spesialisere seg gjennom ett av våre fordypningstilbud.
Vi har øvinger ved Rådstua Teaterhus i Vestregata 48, i Kulturskolens lokaler i Krognessvegen 33, på Kulta i Tomsdalen og ved Slettaelva skole på Kvaløysletta.
Våre tilbud er utviklet i tråd med nasjonal rammeplan fra Norsk Kulturskoleråd

Undervisningstilbud
Impro og revyproduksjon
Improvisasjon er trening i spontanitet og kreativitet, og en grunnleggende kunnskap for skuespillere. Improteater finnes i mange varianter, og i kulturskolen får du erfaring med improvisasjon som metode for å utforske tema, ideer og iscenesettelser i tillegg til å eksperimentere med improvisasjon som teaterformat.
Revy har en historie som går tilbake til gjøglerteateret, og er en folkelig form som gir en god inngang til å arbeide med samfunnsaktuelle tekster på en humoristisk måte. Vi jobber med samtida med både brodd, snert, og glimt i øyet. I Tromsø har vi en lang tradisjon for skolerevy, og nå kan også elever i Kulturskolen få være med i en Kulturskolerevy.
Elevens egne kreative prosesser i arbeidet med å utvikle egne skuespillerferdigheter, håndverk og tenikk står sentralt. Å styrke elevens tro på seg selv, tilhørighet, tillit og samarbeid med andre, er grunnleggende i vårt arbeid med teater og barn/unge både i teaterfag og innen impro- og revyfaget.
Fase 1: Fra ca 5. klassetrinn: fokuserer på trygghet i å skape sammen i et ensemble, utvikling av karakterer og sceniske situasjoner, improvisasjon og enkle tekster, koreografier og sanger.
Fase 2: Fra ca 8. klassetrinn: introduserer, i tillegg til punktene over, arbeid med lengre tekster og manus, utvidet bruk av sceniske virkemidler som kostymer og rekvisitter. Elevene får arbeide med å skape scenetekster selv, både i grupper og individuelt. Jobber mer inngående med sanger og koreografi.
Fase 3: Fra ca 10. klassetrinn - 18 år: hovedfokus er arbeid med ensemble, manus, egne skuespillerferdigheter, tekstutprøving, koreografiarbeid, utarbeiding av revysanger, og rolleutvikling fram til ferdig forestilling. I tillegg vil elevene få erfaring med å bidra inn i ulike produksjonsroller for å kunne forberedes til å skape egne impro- og/eller revygrupper om de skulle ønske det.
7. - 10. klassetrinn (ca 13-15 år)
10.klassetrinn - 3.vgs (ca 15 år-18 år)
Individuelle tilpasninger vil bli gjort.
Rådstua Teaterhus i Vestregata 48 (Speilsalen) og Kulturskolens lokaler i Krognessvegen 33. Andre undervisningssteder kan være aktuelt i løpet av skoleåret, men dette vil bli gitt beskjed om i forkant.
Elevene vil, som del av sin undervisning, i ulik grad kunne delta i samproduksjoner med andre teatergrupper og fagfelt ved Kulturskolen. Undervisningen vil foregå på andre tidspunkt enn ordinært oppsatte timer.
Alle impro- og revyproduksjonselever stiller i svart grunnkostyme (det vil si; sort bukse, sort t-skjorte, sorte sokker), og myke innesko (med myk såle) som treningstøy på øvingene og har med seg drikkeflaske med vann.
Pris:
