Cello

Celloen er mye større enn en fiolin, men mindre enn en kontrabass. Klangen til celloen er heller ikke så lys som en fiolin og ikke så mørk som en kontrabass. Instrumentet er brukt i veldig mange sjangre og sammenhenger, som klassisk og moderne musikk, viser, folkemusikk, jazz og popmusikk. Cello er et nydelig soloinstrument, og er i tillegg viktig blant annet i orkestre, kammermusikk og ulike band.

Vi anbefaler å starte på cello i 7-8-årsalderen

Undervisningssteder:
Vi underviser i Kulturskolens lokaler i Krognessveien 33. Kulturskolen underviser også ved en skole nært eleven dersom det er praktisk mulig for våre lærere. Det betyr at det må være flere elever i samme skolekrets, og undervisningsforholdene må være tilfredsstillende.

Samspilluker:
Elevene på vokal- og instrumentalopplæringen vil som del av sin undervisning ha 6 uker i skoleåret hvor undervisningsformen er samspilluker. Her stimuleres andre læringsmål som samspill, lytting og sosial samhandling. Undervisningen vil foregå på andre tidspunkt enn ordinært oppsatte timer.

Samspill på Kulturskolen:
Samspill står sentralt i strykeundervisningen. Allerede fra første semester får man spille i samspillsgrupper med andre nybegynnere. Fra andre året får strykerne tilbud om å spille i orkester, og Kulturskolen gir orkestertilbud på 4 ulike nivå: Aspirantorkester, Juniororkester, Ungdomsorkester og Kammerorkester. Aspirantorkesteret og Juniororkesteret øver på onsdager, mens Ungdomsorkesteret og Kammerorkesteret øver på tirsdager. I tillegg kan elevene søke om Kammermusikk som er et ukentlig fast samspillstilbud (se dette).

Utstyr:
Celloer finnes i ulike størrelser og det er mulig å leie passende instrument fra Kulturskolen.

Elevbetaling vil først bli fakturert etter at eleven har fått tilbud om plass, og faktureres to ganger årlig, henholdsvis september og februar. Faktura sendes til den som i søknaden er registrert som betaler.