Samtidssirkus Showgruppe

Sirkus Borealis er en sirkus fordypningsgruppe som krever audition. Våre tilbud er utviklet i tråd med nasjonal rammeplan fra Norsk Kulturskoleråd (Fagplan Sirkus > Norsk kulturskoleråd (kulturskoleradet.no)

Sirkus Borealis er det vi kaller for en ‘pre-profesjonell showgruppe’. Det antas at elever i Sirkus Borealis er interessert i å utforske hvordan det vil være å komme inn i bransjen på et eventuelt profesjonelt nivå – eller forberede en audition for utdanning ved sirkusgymnas, sirkushøyskole eller profesjonell sirkusskole i det store Europa/Norden. Elevene forventes å opprettholde (og demonstrere på visse punkter gjennom året) sterke grunnleggende ferdigheter i fire hovedområdene av sirkus (gulvakro, sjonglering, balanse og luftakro), mens de perfeksjonerer ett (eller flere) solonummer i disiplinen (s) etter eget valg.

De skal i tillegg lage ensemblenumre sammen med klassekameratene, med mål om et høyt nivå av kunstnerskap og teknikk. Det vil bli lagt vekt på å lære profesjonalitet i det bredere sirkusfeltet, selvmotivasjon, tverrfaglighet, teamarbeid og en åpenhet for å lære scenekunstferdigheter som er komplementære til sirkus (som skuespillerteknikk, mime, fysisk teater, kostymer, scenesminke, osv.)

Lærere skal bistå elevene med å oppsøke og forberede seg til audition- og presentasjonsmuligheter – for festivaler, sirkusskoler i Norden og/eller den store verden, og andre arrangementer både lokale og regionale som elevene kan være interessert i. Og, selvfølgelig, oppsøker 'gigs' lokalt her i Tromsø!

Fra 13år og oppover

Kulta, Alfred Hansens veg 26

Elever som går på andre sirkus- eller teatertilbud ved Kulturskolen, og som tas opp etter audition, betaler kun ensembleavgift. Går man kun på dette tilbudet betaler man vanlig elevbetaling.