Visuell kunst

Avdeling Visuell kunst, «Kulturskolens Kunstskole», er lokalisert i Strandvegen 95, i Troms fylkeskultur senter (populært kalt «Kysten»).Her undervises det i tegning/malerikeramikktekstil, samt kombikunst for de yngste elevene. Og det tilbys undervisning innen animasjonfoto og grafikk i kortere kurs som sommerskole og helgekurs. Vi har tilbud til barn fra seks år, og ungdom opp til 17 år.

For voksne elever har vi et flott tilbud innen keramikk som vi kaller «Keramikkverksted voksne».

De fleste lærerne ved avdeling visuell kunst er profesjonelle kunstnere med minimum bachelor nivå innen sitt fagfelt.Våre tilbud er utviklet i tråd med nasjonal rammeplan fra Norsk Kulturskoleråd.

Hilde Renee Opdal

Avdelingsleder for visuell kunst

Telefon 40036026

X - Sommerskole - Visuell kunst

SOMMERSKOLER PÅ KULTURSKOLENS KUNSTSKOLE 2022

Sted: Troms fylkeskultursenter, Strandvegen 95, populært kalt «Kysten».
Aldersgruppe: 8-13 år
Pris: NOK 1900 inkl materiell.
Dato: UKE 26: 28.JUNI – 1.JULI UKE 33: 16. -19.august
Tid: KL 1000 – 1500 (totalt 20 timer)
Påmeldingsfrist: Til uke 26: 23.juni Til uke 33: 11.august
Bindende påmelding og forskuddsbetaling via Vipps. Ved opptak blir det sendt ut betalingsinformasjon via e-post/sms. Det må være registrert gyldig betaling før oppstart. Dersom for få påmeldte vil ikke kurset bli gjennomført.
Kontakt / e-post:: kulturskolen@tromso.kommune.no

UKE 26:

LEIRE OG FORM 8-10 ÅR
Deltagerne skal få erfaringer med det 3 dimensjonale form språket på grunnleggende nivå. Med leire som både skal brennes i ovn og ikke, tar vi for oss ulike tekniker og fremgangsmåter som gir ulike resultat. Vi bruker tid på innføring i leirens begrensning og utstrekning, som krever noe evne til tålmodighet og konsentrasjon for å kunne ta imot grunnleggende kunnskap. Dette med ønske om opplevelsen av mestring. Det skal jobbes med bruksform, figurativt formspråk og kreativt abstrakt formspråk. Vi skal også jobbe litt med papp mache og andre form materialer, og kanskje rekker vi å jobbe med dekor på form.

REDESIGN OG FIKSEVERKSTED 10-13 år
Bli med på 4 dager hos oss hvor du får lære litt om søm, hvordan reparere klær og hvordan sette sammen brukte klær og sy nye. Du kan sy deg nytt putetrekk til rommet ditt med tekstilene fra vårt lager, og trykke/male oppå med tekstilmaling. Eller du har egne ideer til søm med gamle tekstiler. Vi har en symaskin til hver, og noen overlock maskiner.
Vi tar for oss enkle teknikker for å reparere hull i yndlingsklærne dine, ved stopping eller lapping. I tillegg får du lære litt om farging med enkel batikk metode. Dine brukte klær og tekstiler, og din kreativitet og skaperglede, er velkommen til oss.

UKE 33:

TEGNING OG MALERI 8-10 ÅR (Fullbooket)
Tegne, male, klippe, lime, grise. Lage morsomme og rare bilder på mange ulike måter. Deltagerne skal få tre inn i eventyr verdenen og la seg inspirere til å skape egne bilder. Kanskje dukker det opp figurer fra en tegneserie også. Mange ulike redskaper og materialer skal introduseres og utforskes, fra den enkle blyant streken til et kreativt formspråk med collage teknikken. Så fokuserer vi mest på fargerik mykpastell og akvarell/gouasje maling etter hvert. Aldersgruppen tilsier en leken og kreativ innfallsvinkel og rom for det uventede og individuelle. Vi lager noen bilder sammen, og kanskje vi kan lage et helt nytt eventyr sammen?

KERAMIKK 10-12 ÅR (Fullbooket)
På dette kurset skal vi bygge hus og slott av leire.
Vi skal lage små murstein, kjevle bygningsplater, lage trapper, vinduer, dører.
Dere vil lære å sette sammen disse delene, slik at husene og slottene kan stå solid, og gjerne ha flere etasjer og utspring.
Neste trinn er å møblere husene, og forme dem som bor i husene.
Det trenger ikke være mennesker, det kan være romvesener, dyr, fugler, blomster, fisker
og andre merkelige fantasi vesener, som du finner inni ditt eget hode!
Alt dette skal så males med leirefarger, brennes og glaseres.

ANIMASJON 11-13 ÅR AVLYST
Med en iPad, et stort antall bilder med små endringer på hvert bilde, kan vi etter hvert trykke på play og få se en kort liten historie utspille seg. Eller lærer å jobbe med en enkel figur som beveger seg hvor det å oppnå “sømløs bevegelse” er målet. Deltageren lager en spennende film-bakgrunn i tegning, maling og collage. Klipper ut figurer fra magasiner, former figurer og elementer i plastelina og kanta med små figurer hjemmefra. Vi skal jobbe med tema, for eksempel miljøvern, og formidle et ønsket budskap med animasjons språk som virkemiddel. Vi jobber både i 3D “romlig” og i 2D “flatt” formspråk. Vi jobber med teknikken og programmet iStop Motion, og kurset er hovedsakelig rettet mot nybegynnere, men deltagere som kan litt animasjon fra før kan også delta.
Velg