Keramikk

Keramikk betyr; "Leire som brennes", og fagområdet gir muligheter for livslang forskning. De yngste elevene får innføring i de mest grunnleggende teknikker. Det arbeides med ulike leiretyper som gir ulike muligheter og utfordringer. Grunnleggende teknikker innen overflatebehandling, både i form av påføring av keramiske farger, og preging med ulike redskaper. Noe innføring i dreiing, men ikke på fordypende nivå. Elever som har fulgt tilbudet en tid får utvidede utfordringer og kan også gis egne oppgaver. Dette for å sikre progresjon, samtidig som nye elever får innføring i det grunnleggende.

For de eldste elevene har fordypning i teknikk større fokus. Noen ønsker kanskje å bruke mye tid på lære seg dreiing, mens andre kanskje velger portrett/modellering/skulptur som fokus felt. Det er et mål at eleven skal få muligheten til å utvikle sitt unike uttrykk, og det oppfordres til eksperimentering og utforskning. Prøving og feiling gir mulighet for å komme nærmere materialets og elevens fulle potensiale. Elever som starter opp som ny i de eldre gruppene får grunnleggende undervisning og innføring.

Ulike metoder for brenning gir ytterlig potensiale for utforskning. Fortrinnsvis brennes det i ovn, men innimellom tilbys andre metoder som bål i tønne eller leirgryte, eller raku.
Det er et magisk øyeblikk når ovnen åpnes. De prosessene som utfolder seg i brenningen er ikke eksakt vitenskap. Faget krever tålmodighet og åpenhet for det tilfeldige og uforutsigbare.

9-18 år (Når vi ser hvilke aldersgrupper som dominerer på ventelisten og antall søkere, så setter vi sammen grupper ut ifra det).

Vårsemesteret: ca uke 4 / 12 uker

Elevbetaling vil først bli fakturert etter at eleven har fått tilbud om plass, og faktureres to ganger årlig, henholdsvis september og februar. Faktura sendes til den som i søknaden er registrert som betaler.