X - Musikk - Kirsten Sand, for strykere

Kirsten Sand sommerkurs for strykere  arrangeres hvert år i august, nå som en del av Arktisk Sommerskole i Tromsø.

Kurset i 2020 er avlyst på Covid 19 pandemien

Kurset har vært arrangert i 41 år og ble startet opp av Kirsten Sand, som var en pioner for musikkopplæring for barn og unge her i Tromsø fra 1950 tallet og oppover. Hun ble over 100 år gammel og underviste til hun var over 90 år.

Kurset er for strykere fra 7 år og oppover, og her inndeler vi elevene i tre ulike orkester etter nivå.
  • Allerede fra 1. år kan du være med på kurset i A-orkesteret som er for de yngste. (Du må kunne spille D-dur skala)
  • I tillegg til de tre orkestrene A, B og C-orkesteret, samles alle sammen i et fellesorkester. Orkestrende ledes av Berit Fonnes, a-orkesteret, Snorre Holmgren b-orkesteret og Lars-Erik ter Jung leder c-orkesteret og er hovedinstruktør på kurset.
  • De som har lyst spiller også kammermusikk på kveldstid og vi arrangerer huskonserter i løpet av uken.
  • På tirsdag kveld holder vi en stor konsert på Hovedscenen i Kulturhuset i Tromsø. Kurset avsluttes med huskonsert onsdag formiddag på kulturskolen
Kurset starter fredag ettermiddag og fra lørdag er det fulle dager med øving bare avbrutt av lunsj, middag og kvelds. Kurset avsluttes onsdag med huskonsert.
De seneste årene har også en stor kontingent av elever fra Arkhangelsk vært med på kurset her i Tromsø. Det gir kurset en ny dimensjon og vi knytter kontakter over landegrensene.
Ved årets kurs ser det ut til at vi får besøk at Haldern strykeorkester fra Tyskland. Det er ungdommer i alderen 16 til 19 år og orkesteret består av ca 15 strykere. De vil delta i c-orkesteret.

Kurset koster for tiden 2.600.- og søskenmoderasjon er på 2.400.-
Kurset er åpent for søkere fra hele landet, og det er mulig å overnatte på Kulturskolen.

Alle orkestrene ønsker elever både på fiolin, bratsj, cello og kontrabass velkommen, og spillende foreldre er også hjertelig velkomne i orkestrene!
I kommentarfeltet når du søker skal dere skrive om dere skal overnatte, opplysninger om eventuell matallergi og når det passer for ledsager å hjelpe til.