Skip to main content

Viktig informasjon om ledige plasser

Her er en liste over de fagene vi vanligvis har ledige plasser på. Vi forsøker å holde listen oppdatert til en hver tid, men vi kan dessverre ikke garantere at den alltid er 100% korrekt.

Listen er mer ment som en pekepinn på hvor det er ingen, eller korte ventelister.

Vi gjør også oppmerksom på at på enkelte fag som er delt inn i aldersbestemte grupper kan det være fullt på noen årstrinn mens andre har ledige plasser. Det gjelder f.eks ballett, barnedans og enkelte sirkusgrupper.

Impro og revyproduksjon

Impro- og revyproduksjon er faget for deg som er nysgjerrig på både sang, skuespillerkunst, koreografi - og ikke minst humor! Improvisasjonsteknikker og -øvelser er grunnlaget i den ukentlige undervisninga. I løpet av skoleåret lærer vi om revyens mangfold og muligheter, og hver vår setter vi opp ei stor improrevyforestilling!

Improvisasjon er trening i spontanitet og kreativitet, og en grunnleggende kunnskap for skuespillere. Improteater finnes i mange varianter, og i kulturskolen får du erfaring med improvisasjon som metode for å utforske tema, ideer og iscenesettelser i tillegg til å eksperimentere med improvisasjon som teaterformat.

Revy har en historie som går tilbake til gjøglerteateret, og er en folkelig form som gir en god inngang til å arbeide med samfunnsaktuelle tekster på en humoristisk måte. Vi jobber med samtida med både brodd, snert, og glimt i øyet. I Tromsø har vi en lang tradisjon for skolerevy, og nå kan også elever i Kulturskolen få være med i en Kulturskolerevy.

Elevens egne kreative prosesser i arbeidet med å utvikle egne skuespillerferdigheter, håndverk og tenikk står sentralt. Å styrke elevens tro på seg selv, tilhørighet, tillit og samarbeid med andre, er grunnleggende i vårt arbeid med teater og barn/unge både i teaterfag og innen impro- og revyfaget.

Kjerneprogrammet består av tre faser som bygger på hverandre, der eleven gradvis utvikler sine faglige ferdigheter. Arbeid med forestilling er både en pedagogisk og kunstnerisk prosess.
Fase 1: Fra ca 5. klassetrinn: fokuserer på trygghet i å skape sammen i et ensemble, utvikling av karakterer og sceniske situasjoner, improvisasjon og enkle tekster, koreografier og sanger.
Fase 2: Fra ca 8. klassetrinn: introduserer, i tillegg til punktene over, arbeid med lengre tekster og manus, utvidet bruk av sceniske virkemidler som kostymer og rekvisitter. Elevene får arbeide med å skape scenetekster selv, både i grupper og individuelt. Jobber mer inngående med sanger og koreografi.
Fase 3: Fra ca 10. klassetrinn - 18 år: hovedfokus er arbeid med ensemble, manus, egne skuespillerferdigheter, tekstutprøving, koreografiarbeid, utarbeiding av revysanger, og rolleutvikling fram til ferdig forestilling. I tillegg vil elevene få erfaring med å bidra inn i ulike produksjonsroller for å kunne forberedes til å skape egne impro- og/eller revygrupper om de skulle ønske det.

Alder:
5. - 7. klassetrinn (ca 10-12 år)
7. - 10. klassetrinn (ca 13-15 år)
10.klassetrinn - 3.vgs (ca 15 år-18 år)
Individuelle tilpasninger vil bli gjort.

Undervisningssteder:
Rådstua Teaterhus i Vestregata 48 (Speilsalen) og Kulturskolens lokaler i Krognessvegen 33. Andre undervisningssteder kan være aktuelt i løpet av skoleåret, men dette vil bli gitt beskjed om i forkant.  

Samspill/samarbeidsprosjekter/festival
Elevene vil, som del av sin undervisning, i ulik grad kunne delta i samproduksjoner med andre teatergrupper og fagfelt ved Kulturskolen. Undervisningen vil foregå på andre tidspunkt enn ordinært oppsatte timer.

Utstyr:
Alle impro- og revyproduksjonselever stiller i svart grunnkostyme (det vil si; sort bukse, sort t-skjorte, sorte sokker), og myke innesko (med myk såle) som treningstøy på øvingene og har med seg drikkeflaske med vann.

Pris: 
Se egen oversikt over kulturskolens priser her. Merk at prisene som er oppgitt gjelder per år, og semesteravgiften vil derfor være halvparten av oppgitt beløp.
 
- Elevavgiften faktureres semestervis, og faktureres midt i høst- og vårsemesteret.