Teater

Teater i kulturskolen i Tromsø er forankret i pedagogikk og kunst. Gjennom pedagogiske prosesser erfarer elevene arbeid med roller, situasjoner og forestillingsproduksjon. Gjennom ulike kunstneriske uttrykksformer utvikler elevene kompetanse i å utøve, formidle, skape, oppleve og reflektere.

Teatertilbudet ved Kulturskolen i Tromsø har teatergrupper for de aller minste til de unge voksne. Våre tilbud favner både de som ønsker å utøve teaterlek, de som ønsker å jobbe med teaterproduksjon og de som ønsker å spesialisere seg gjennom ett av våre fordypningstilbud

Vi har øvinger ved Rådstua Teaterhus i Vestregata 48, i Kulturskolens lokaler i Krognessvegen 33 og ved Slettaelva skole på Kvaløysletta.

Våre tilbud er utviklet i tråd med nasjonal rammeplan fra Norsk Kulturskoleråd

Elin Danielsen

Avdelingsleder for teater og Kulta

X - Ronja Røverdatter

Ronja Røverdatter - forestilling på Kulturhuset i Tromsø, høsten 2021
Er du i alderen 13-20 år, og elsker teater, dans og musikk? Bli med på fordypningsprogram i karakterutvikling, spill, bevegelse og stemmebruk - og ta del i Astrid Lindgrens univers når Kulturskolen i samarbeid med Tromsø Kulturhus og Tja setter opp Ronja Røverdatter.

Deltakelse i fordypningsprogrammet er kostnadsfritt, men det kreves høy motivasjon for å delta. Det er blant annet avgjørende at eleven setter av de dagene undervisning og prøver foregår til nettopp dette (se foreløpig framdriftsplan). Elevene må delta i ukentlig undervisning, i tillegg til mer intensive prøvedager nærmere forestilling. Alle elevene vil til slutt få mulighet til å stå på scenen som del av ensemblet til Ronja Røverdatter. Fordypningsprogrammet undervises av teaterlærer og instruktør fra Kulturskolen. Forestillingas regissør er Gard B Eidsvold.

Framdriftsplan - foreløpig:
  • Lørdag 17. april, kl. 1100-1300: workshop med regissør Gard Eidsvoll. Aulaen, Krognessvegen 33.
  • Fredager fra og med 23. april, 1800-1900: ukentlige øvinger. Aulaen, Krognessvegen 33.
  • Felles prøveplan med det profesjonelle ensemblet kommer etterhvert.

Dette programmet anbefales til alle som har interesse av å videreutvikle sine verktøy, og jobbe opp mot et profesjonelt ensemble.

NB! Produksjonen har også ledig et begrenset antall plasser for sangere. Utvalg gjennomføres etter audition for ungdom i alder 16-19. Dette sangprogrammet ledes ikke av Kulturskolen, men produksjonen selv.

Meld din interesse til fordypningsprogrammet eller sangprogrammet her: https://forms.gle/dKkEnbsKRcCE3koe9